dimecres, 17 de juny del 2009

L'arribada del primer tren


El primer tren que va circular a Catalunya i Espanya va ser el de Barcelona a Mataró, l'any 1848. El 1850 el govern de l'Estat va autoritzar la construcció d'una línia que unís Barcelona i Granollers, amb un ramal de Montcada i Sabadell, on va arribar el 1854. Tres anys després el tren ja era a Terrassa i les obres van prosseguir fins a Manresa. Per enllaçar els 32 quilòmetres que separen les dues ciutats van caldre moltes obres, ja que el tren havia de travessar la serralada Prelitoral i el relleu és molt accidentat. Van participar-hi paletes, fusters, picapedrers i peons que, utilitzant la tracció animal i una maquinària molt simple, van haver d'obrir túnels i aixecars terraplens, com el de la Bauma, i viaductes, com el d'Olesa, de 35m d'altura. També va caldre fer 8 túnels, dels quals destacaven els d'Olesa i Castellbell per la seva llargada.

L'empresa constructora va ser la Companyia del Ferrocarril de Barcelona a Saragossa, que més tard va ser absorbida per la Compañía del Ferrocarril Caminos de Hierro del Norte de España, coneguda popularment com a Ferrocarrils del Nord. Per això encara avui molts manresans parlen de l'estació del Nord, per bé que està situada al sud de la ciutat.

Molts manresans, sobretot empresaris tèxtis, van adquirir accions de la companyia per l'interès, econòmic i comercial, que suposava poder disposar d'un mitjà de transport de primer ordre com aquest.

Finalment, el 3 de juliol de 1859 va tenir lloc el viatge inagural. A les 10 del matí, una repicada general de totes les campanes de la ciutat va anunciar l'arribada del primer tren Barcelona-Manresa, que va tardar 80 minut: si fa no fa, igual com ara. Després de la recepció inagural, per part de les autoritats locals, l'esdeveniment fou celebrat amb una missa a l'estació, entre dues locomotores; un banquet, també a l'estació; i un all al Casino, al vespre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada